Joga – silne ciało i zdrowy umysł

Joga to już nie tylko ćwiczenia w małych grupach, ale coraz chętniej praktykowany styl życia. Utrata zbędnych kilogramów, poprawa sylwetki, redukcja stresu i walka ze schorzeniami kręgosłupa – joga ma świetny wpływ na nasze zdrowie, kondycję i samopoczucie. Na co dokładnie wpływa regularny trening tej wschodniej sztuki wymyślonej przez hinduskich mędrców?

Zbawienny wpływ jogi

Joga dotarła do nas ze Wschodu i z dnia na dzień staje się coraz popularniejszą sztuką w świecie zachodnim. Na przestrzeni kilku ostatnich lat zyskała duże grono zwolenników i stała się jedną z najchętniej wybieranych form aktywności przez ludzi w różnym wieku. Nic dziwnego, bowiem sprawdza się zarówno w przypadku osób młodszych, które chcą poprawić swoją kondycję, jak i starszych, które zmagają się z różnymi schorzeniami. Jogi nie można jednak traktować jedynie jako dziedziny sportu. Sztuka ta to tak naprawdę styl życia, czyli połączenie odpowiednich praktyk i filozofii, które wspólnie mają kapitalny wpływ na nasze zdrowie, sprawność, kondycję i samopoczucie. Regularne praktykowanie jogi jednoczy umysł i ciało, co ma ogromne znacznie szczególnie dziś, gdy jesteśmy narażeni na szereg chorób cywilizacyjnych.

Joga łagodzi stres, pomaga w walce z zaburzeniami snu, bezsennością i przemęczeniem, a nawet okazuje się pomocna dla tych, którzy zmagają się z zaawansowaną depresją. Częste treningi redukują napięcie mięśniowe, a poprzez wykonywanie zaawansowanych asan powiększa się ich zakres ruchu, a także poprawia zwinność i gibkość. Joga łagodzi również schorzenia oraz bóle kręgosłupa i stawów, a także ma świetny wpływ na nasz układ sercowo-naczyniowy, trawienny i odpornościowy. Bardzo często stosuje się ją też jako terapię lub profilaktykę w przypadku przewlekłych chorób, a nawet jako wsparcie leczenia przy chorobach nowotworowych. Każda wykonywana pozycja to tak naprawdę ćwiczenie rozciągające, które jak każda aktywność fizyczna, wpływają na naszą sylwetkę i prowadzą do utraty zbędnych kilogramów. Jak widać, joga to świetne rozwiązania dla tych, którzy chcą zadbać o swoje ciało, poprawić swoją kondycję lub przynieść ulgę zmęczonemu organizmowi. W przypadku treningów nie ma właściwie żadnych ograniczeń wiekowych, ani zdrowotnych, ale osoby mające problemy z równowagą, ciśnieniem lub też chorujące na jaskrę, osteoporozę czy posiadające sztuczne stawy powinni skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem swojej przygody z jogą.



Na co zwrócić uwagę przed pierwszym treningiem?

Przygodę z jogą można rozpocząć dwojako. Ci, którzy nie mają czasu na regularne treningi mogą ćwiczyć w domowym zaciszu, jednak znacznie lepszym pomysłem jest znalezienie odpowiedniej szkoły jogi. Ważne jest, aby trenerzy prowadzący zajęcia byli osobami wykwalifikowanymi – najlepiej jeśli będą to certyfikowani fizjoterapeuci, którzy pomogą w doborze pozycji i dokładnie przeanalizują nasz stan zdrowia. Równie ważną kwestią jest odpowiednie wyposażenie sali do ćwiczeń. Dobrze jeśli poza koniecznymi do przeprowadzenia treningu matami, znajdują się w niej także dodatkowe akcesoria (np. pasy) i drabinki, które ułatwią wykonywanie trudniejszych pozycji tym, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z jogą.

Coraz więcej szkół udostępnia swoje grafiki na stronach internetowych, dzięki czemu dostosowanie swojego planu dnia nie powinno być kłopotliwe. Jedną z takich szkół jest warszawska szkoła Joga Sztuka Życia prowadzona przez Justynę Wojciechowską. Przed wybraniem się na pierwszy trening warto pamiętać o odpowiednim przygotowaniu. Koniecznym jest dość swobodny strój, który nie krępuje ruchów oraz nie utrudnia krążenia krwi. Asany, szczególnie te bardziej zaawansowane, można wykonywać najwcześniej dwie godziny po posiłku, a w przypadku nagłego i ostrego bólu należy niezwłocznie przerwać trening.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *