33 Sposoby na skuteczną motywację część ósma

21. Odnajdź strefę flow

„Daj się ponieść flow, po prostu pozwól rzeczom się dziać. Niczego nie wymuszaj, cokolwiek się wydarzy, będzie dobrze”

Według Wikipedii (stan na 10.06.2015) flow, inaczej przepływ, „to stan między satysfakcją a euforią, wywołany całkowitym oddaniem się jakiejś czynności”. To moment, w którym czujemy, jakbyśmy działali w pełni naszych mocy, z minimalnym wysiłkiem. Wykonywane zajęcie przychodzi nam lekko i łatwo, i sprawia dużo radości (choć może wymagać rozwiązania trudnych problemów). W tym stanie nie odczuwamy upływu czasu, a wykonywana praca pochłania nas bez reszty sprawiając, że zapominamy o reszcie świata. Jednocześnie jesteśmy świadomi tego, co robimy, choć możemy nie być świadomi tego, co dzieje się dookoła. Działamy całkowicie w „tu i teraz”, odcięty zostaje dostęp do głosów wewnętrznych, przestajemy odczuwać zmęczenie, głód i inne niewygody ciała, funkcjonujemy w pełni zespoleni z aktywnością, którą wykonujemy. Stan ten cechuje się wysokim stopniem motywacji i pełnym zaangażowaniem w wykonywane zadanie. Pozwala wykorzystać maksimum posiadanych możliwości. Nie zawsze jednak udaje się nam osiągnąć go wtedy, kiedy tego potrzebujemy. Bywają chwile, gdy przez brak możliwości skupienia się na wykonywanej czynności tracimy bezproduktywnie czas i popadamy we frustrację, nie mogąc ukończyć zadania. W takich chwilach dobrze jest poszukać stref flow – miejsc, gdzie przebywają ludzie będący we flow. Ich nastrój i energia są w stanie wywrzeć na nas pozytywny wpływ, inspirując nas do działania. Jeśli więc chcesz ćwiczyć, ale brakuje Ci motywacji, znajdź miejsce, w którym znajdują się inni ćwiczący ludzie. Pójście na fitness, siłownię lub do klubu zrzeszającego biegaczy i spotkanie z osobami, które promieniują pasją do ćwiczeń może dać Ci potężny zastrzyk energii i zmobilizować do podjęcia działania. To samo możesz zrobić w każdej innej dziedzinie życia, wystarczy że znajdziesz miejsce pełne osób, które z oddaniem poświęcają się czynności, do której Ty chciałbyś się zmotywować. Twój umysł łatwiej dostroi się wtedy do odpowiedniej energii, panującej w strefie flow, co wywoła odpowiednie myśli, a te pokierują Twoimi działaniami. Stan uniesienia udziela się bardzo szybko, trzeba tylko dać sobie na to szansę.

Ćwiczenie:

Odpowiedz na następujące pytania:

  • Do jakiej czynności chcesz się zmotywować?

  • Gdzie znajdziesz osoby, które z zaangażowaniem wykonują czynność, do której chcesz się zmotywować?

  • Jak możesz przyłączyć się do tych osób?

  • W jaki inny sposób możesz odnaleźć swoją strefę flow?

22. Zamień pracę w zabawę

„Znajdź pracę, którą lubisz, a wydłużysz swój tydzień o pięć dni” – H. Jackson Brown Jr

Praca większości z nas kojarzy się z przykrym obowiązkiem. Kiedy mamy wykonać jakąś pracę automatycznie uruchamia się proces określonych myśli i odczuć, związanych z tym wyrazem i zakotwiczonych w naszych umysłach. Dlatego dużo łatwiej będzie nam wykonać określoną czynność, jeśli zamiast z pracą, skojarzymy ją z zabawą. Aby uzyskać taki efekt możemy wprowadzić do naszych codziennych obowiązków elementy rozrywki. Grywalizacja, bo tak profesjonalnie nazywa się ten proces, stwarza warunki do czerpania większej radości i przyjemności z wykonywanych czynności. Za pomocą wybranych elementów gier możemy w łatwy sposób zmotywować się do aktywności, nie związanych bezpośrednio z samą grą. Możesz np. wprowadzić punktację z nagrodami. Za każdą dobrze wykonaną część pracy przydzielasz sobie punkty, a kiedy nazbierasz ich odpowiednią ilość, przyznajesz sam sobie ustaloną wcześniej nagrodę. Nagrody nie muszą być duże, wystarczy ulubiona kawa, dobra książka lub kupienie sobie jakiegoś drobiazgu. System nagród i punktacji sprawdza się np. w systemie Payback, gdzie za odpowiednią ilość punktów można dokonać ich wymiany na nagrody. Skłania to osoby posiadające kartę Payback do dokonywania zakupów w odpowiednich miejscach. Innymi elementami pochodzącymi z gier, jakie możesz wprowadzić do swojego życia są licznik postępu (kiedy wykonasz zaplanowaną część zadania, możesz sobie narysować – w komputerze lub na kartce – licznik pokazujący, jakie postępy poczyniłeś i jaki procent zadania został jeszcze do wykonania), lista zadań (wypisanie wszystkich zadań w formie listy pozwala eliminować na bieżąco te już wykonane. Obserwując zmniejszającą się ilość zadań, masz większą motywację, aby skończyć wszystkie w terminie), odznaki (sprawdzają się np. w zastępach harcerskich i motywują do zdobywania kolejnych osiągnięć nagradzanych odznaką), tworzenie drużyn z współpracownikami i zdrowa rywalizacja pomiędzy drużynami (motywuje do współpracy w grupie i rywalizacji z inną grupą, dla szybszego lub lepszego efektu). Im więcej elementów zabawy wprowadzimy do naszych działań zawodowych, tym więcej frajdy i radości będzie nam sprawiać praca. Bawiąc się uruchamiamy bowiem nowe pokłady kreatywności o energii niedostępne podczas rutynowych czynności.

Ćwiczenie:

Pomyśl, w jaki sposób możesz zamienić swoją pracę w zabawę? Jakie elementy można do niej dodać, aby umilić sobie wykonywane zadania? Możesz skorzystać z podanych propozycji lub wymyślić własne.

  • Włącz dobrą muzykę lub audiobooka, które umilą czas (jeśli wykonujesz czynności, które nie wymagają dużego zaangażowania umysłowego, np. sprzątanie mieszkania lub gotowanie obiadu)

  • Wyznacz sobie drobną nagrodę za wykonanie pracy (np. ulubiona kawa, kilkanaście minut z książką lub gazetą, albo po prostu chwila czasu tylko dla siebie)

  • Mierz ilość przebytych kroków i porównuj do wyniku kolegów z pracy (jeśli Twoja praca wymaga bycia w ruchu)

  • Odhaczaj kolejno wykonane zadania na swojej liście zadań (jeśli lubisz patrzeć, jak mniejsza się ich ilość)

  • Za każde zadanie do wykonania wyznacz adekwatną do jego trudności ilość punktów, które zdobędziesz, kiedy je zakończysz. Po zdobyciu odpowiedniej ilości punktów przyznaj sobie nagrodę z wyznaczonej wcześniej puli nagród. Możesz ustalić mniejsze i większe nagrody, w zależności od ilości uzyskanych punktów. Ta strategia dobrze sprawdza się w przypadku zadań złożonych i czasochłonnych, które składają się na jeden większy projekt.

  • Jeśli zadanie jest długie i złożone możesz podzielić je na etapy i narysować sobie na kartce „pasek postępu”, określający ile jeszcze zostało Ci do zrobienia.

23. Nieustannie się rozwijaj

„Człowiekowi, który przestał się uczyć, powinno być zabronione poruszanie się w tych niebezpiecznych czasach” – M.M. Coady

Bądź stale „w temacie” dotyczącym zadania, do którego chcesz się zmotywować. Obracaj się w środowisku, które ciągle dostarczać Ci będzie bodźców do działania, inspiracji i nowych pomysłów. Codziennie przez minimum pół godziny czytaj artykuły lub książki napisane przez osoby, które osiągnęły sukces w dziedzinie, w której pracujesz. Wyznacz sobie na to odpowiednią część dnia, np. przy porannej kawie lub lunchu. Bierz udział w szkoleniach organizowanych przez liderów w Twojej profesji i stosuj się do ich wskazówek. Testuj najlepsze rozwiązania, jakie polecają fachowcy w Twojej branży i modyfikuj je w zależności od potrzeb. Podpatruj najlepsze rozwiązania stosowane w innych dziedzinach i stosuj je u siebie. Zapisuj najważniejsze myśli, inspiracje i pomysły, jakie przyjdą Ci do głowy, aby o nich nie zapomnieć. Możesz w tym celu założyć sobie specjalny zeszyt, będący dla Ciebie natchnieniem, gdy poczujesz spadek motywacji do pracy. Dobrze jest też przywiesić karteczki z najważniejszymi myślami przewodnimi w miejscach, w które często patrzysz, np. przy biurku. Ciągłe powtarzanie motywacyjnych sentencji sprawi, że lepiej je zapamiętasz i bardziej zapadną w Twój umysł, kierując Twoimi poczynaniami na poziomie podświadomym. Nieustannie wzbogacając swój umysł zwiększasz swoje możliwości działania i otwierasz się na nowe rozwiązania, mogące znacznie przyspieszyć i uprościć Ci dotarcie do wyznaczonego celu. Nieustannie zdobywając nową wiedzę zaś wytrwale kroczysz naprzód podejmując kolejne wyzwania i pokonując kolejne przeszkody na swojej drodze. To sprawia, że rośniesz w siłę, która pomaga Ci wspinać się coraz wyżej po drabinie własnych osiągnięć i pozwala Ci w pełni cieszyć się życiem oraz odczuwać zadowolenie z tego, co zdobyłeś i z tego, co zamierzasz zdobyć.

Ćwiczenie:

Usiądź wygodnie i zastanów się: Co możesz zrobić, aby rozwijać swoje umiejętności w dziedzinie, do której chcesz się motywować? Kto może Ci w tym pomóc? Czego chcesz nauczyć się w pierwszej kolejności? W jaki sposób będziesz realizować swoje zamierzenia? Z jaką częstotliwością? Z jakich źródeł wiedzy będziesz korzystać?

24. Obracaj problemy w zalety

„Nie pozwól, by to, czego nie możesz zrobić, przeszkadzało Ci w tym, co możesz zrobić”

Każdy z nas miewa większe lub mniejsze problemy i nie jednemu spędzają one sen z powiek. Niestety nie każdy potrafi wykorzystać je dla własnego wzrostu. A przecież zgodnie z przysłowiem: „nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło”. Każdy kłopot jest więc niejako darem od losu, ponieważ uczy nas nowego sposobu myślenia i pozwala inaczej spojrzeć na rzeczywistość. Rozwiązując problemy stawiamy czoła własnemu strachowi i zdobywamy nowe doświadczenia, które pozwalają na podejmowanie lepszych decyzji w przyszłości. Pokonując kolejne trudności zwiększamy swoje możliwości i poszerzamy perspektywę działania, jesteśmy bowiem bogatsi o nowe doznania, zmieniające nasz punkt widzenia na wiele spraw. Problem jest bowiem tylko określonym rodzajem spojrzenia na daną sytuację i wynika z naszych własnych ograniczeń. Dlatego często unoszony jest do rangi demona, którego należy za wszelką cenę unikać. Zamiast więc skupiać się na potencjalnych rozwiązaniach problemów, często skupiamy się na ich unikaniu zapominając, że są one nieodłączną częścią naszego życia i tylko poprzez praktykę możemy nauczyć się doskonale sobie z nimi radzić. Stawiając czoła drobnym kłopotom rozbudzamy w sobie ducha walki oraz wiarę we własne siły za każdym razem, gdy odniesiemy zwycięstwo. Im więcej wygranych drobnych bitew, tym większa motywacja do podejmowania większych wyzwań. Jeśli będziesz postrzegał problemy jako utrapienie, motywacja do ich pokonania będzie się obniżać, jeśli zaś podejdziesz do nich z chęcią znalezienia odpowiedniego rozwiązania, Twoje nastawienie sprawi, że poradzisz sobie z nimi znacznie szybciej i łatwiej. Za każdym razem więc, kiedy napotkasz jakiś problem pomyśl: „co dobrego mogę wyciągnąć z tej sytuacji? czego nowego mogę się nauczyć? Jak obrócić tą sytuację na moją korzyść?”. Przetwórz negatywne emocje w paliwo, które będzie napędzać Cię do działania i motywować do podejmowania czynności wpływających na zwiększenie komfortu Twojego życia.

Ćwiczenie:

Wypisz na kartce problemy, z którymi aktualnie się borykasz. Następnie do każdego z nich wypisz po 3 cechy, dzięki którym problem ten może okazać się dla Ciebie pomocny. Przykładowo:

Nie dostałam awansu w pracy. Co dobrego z tej sytuacji dla mnie wynika?

• Nie muszę wykonywać większej liczby obowiązków, które wiążą się z awansem

• Mam więcej wolnego czasu, niż w przypadku przyjęcia nowego stanowiska pracy

• Mogę skupić się na doszlifowaniu własnych umiejętności, które przydadzą się, kiedy kolejnym razem będę starać się o awans

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *