33 Sposoby na skuteczną motywację część dziewiąta

25. Mów głośno o swoich planach

„Mamy obowiązek dotrzymywać obietnic, nawet najtrudniejszych” – Philip Pullman

Publiczne wypowiedzenie swoich planów zwiększa prawdopodobieństwo ich realizacji. Związane jest to z chęcią zachowania spójności pomiędzy tym, co się robi, a tym co się mówi. Wszyscy znamy osoby, które dużo mówią, ale nic nie robią w sprawach, w których się wypowiadają. Tworzą wtedy przepaść pomiędzy swoim wewnętrznym a zewnętrznym światem. Przepaść ta zwiększa uczucie dyskomfortu związanego z brakiem wewnętrznej harmonii. Nikt bowiem nie lubi, kiedy zarzuca mu się gołosłowność i brak zaufania dla wypowiadanych słów (oczywiście są osoby, które mają zwiększony próg tolerancji na uczucie braku spójności, ale w końcu i one osiągają swój punkt krytyczny, w którym następuje zwrot i pragnienie pokrycia słów czynami). Jeśli znasz to uczucie i wiesz, ze Twoje słowo jest dużo warte opowiedz o swoich planach znajomym, którzy będą Cię dopingować i „rozliczać” (w sensie motywacyjnym) z wyników. Publiczne wyrażenie swojego postanowienia pomoże Ci zmotywować się do jego realizacji, ponieważ będziesz chciał uniknąć sytuacji, w której inni ludzie przekonają się, że to, co mówisz, nie ma pokrycia w rzeczywistości. Wtedy bowiem przestaną Ci wierzyć i ufać Twoim słowom, a to byłoby bolesną karą za brak podjęcia akcji. Ludzie, którzy zachowują spójność pomiędzy tym, co robią i mówią zyskują szacunek, uznanie i z czasem wyższą pozycję społeczną, co wiąże się z większym wpływem na otoczenie i kształtowaniem opinii innych ludzi. Uczucie większego wpływu na własne życie z kolei również podnosi poziom motywacji i zaangażowania w wykonywane czynności.

W przypadku stosowania tej metody motywacyjnej musisz szczególnie uważać na jej cienie. Nie wszystkim bowiem będzie podobało się to, co ogłosisz, że zamierzasz zrobić. Niektórzy będą próbowali odwieść Cię od Twojego pomysłu i przekonać, że nie jest on dobrym rozwiązaniem. Jeśli taką demotywującą osobą będzie ktoś z Twojego bliskiego otoczenia, może skutecznie zniechęcić Cię do działania, a wtedy metoda publicznego wyrażania swoich planów przyniesie odwrotny skutek. Dlatego swoje postanowienia wyjawiaj tylko osobom, do których masz zaufanie i wiesz, że będą Cię wspierać.

Ćwiczenie:

Opowiedz o swoich planach zaufanej osobie, o której wiesz, że będzie wspierać Twoje działania. Poproś ją, by co jakiś czas sprawdzała, jak Ci idzie i dodawała otuchy.

26. Rób cokolwiek

„Przychodzi czas, kiedy musisz przestać czekać na człowieka, którym chcesz zostać, i zacząć być człowiekiem, którym chciałbyś być” – Bruce Springsteen

Jeśli czujesz, że brak Ci motywacji do pracy i nie wiesz, od czego zacząć – po prostu zacznij od tego, co pierwsze przyjdzie Ci na myśl. Robienie czegokolwiek – nawet wolno i niezbyt dokładnie, w większości przypadków jest lepsze niż nie robienie niczego. Niezależnie od tego, jak szybko osiągniesz rezultat, ważne jest, że w ogóle posuwasz się do przodu. To sprawia, że wyprzedzasz o krok tych, którzy nie podejmują żadnych działań. Często, gdy zadanie nas przytłacza – wydaje się zbyt trudne i nie mamy pewności, czy rezultaty będą zadowalające, mamy tendencję do zarzucania pracy lub nie rozpoczynania jej w ogóle. Wynajdujemy tysiące wymówek i zazwyczaj czekamy na „odpowiedni moment”. Jednak najlepszym momentem jest zawsze chwila obecna. Zainicjowanie jakiejkolwiek akcji ukierunkowuje umysł na odpowiednią drogę i kreuje stosowne myśli i rozwiązania. Otwiera drogę do efektywnego wykorzystania własnych możliwości i odblokowuje moc twórczą. To daje dostęp do właściwych narzędzi i metod działania, a z nimi podjęcie dalszej, konkretnej pracy jest o wiele prostsze. Rozpocznij więc jakiekolwiek działanie, aby Twoja motywacja mogła wzbić się na wyższy poziom. Nawet, jeśli stworzone dzieło nie jest idealne, to stanowi jeden z pierwszych prototypów na drodze do osiągania mistrzostwa w danej dziedzinie. Dlatego nie powinieneś chować go na dno szafy i zapominać o jego istnieniu, tylko pokazać je światu. Idąc za słowami Johna Stewarta „Kiedy już rozpocząłeś coś tworzyć, nigdy – przenigdy – nie cenzuruj siebie”. Nie ma bowiem doskonałych ludzi i perfekcyjnych dzieł, istnieje natomiast tysiące modeli i wzorów, które konsekwentnie udoskonalane stawały się na tyle dobre, że zadowalały nie tylko twórców, ale i miliony innych ludzi na świecie. A to sanowi ogromną motywację do ciągłego rozwoju własnych możliwości i stawania się coraz lepszym.

Ćwiczenie:

W każdej sytuacji, kiedy czujesz, że nie masz motywacji do tego, by zacząć realizować swoje zadania, plany czy założenia, zacznij robić w ich kierunku cokolwiek. Nawet, jeśli będzie to tylko drobny krok, jak przygotowanie miejsca pracy, rozpisanie wstępnego planu działania, znalezienie odpowiednich narzędzi, które mogą Ci pomóc w pracy, czy choćby wyobrażanie sobie czynności, które masz wykonać. Każdy ruch pociąga za sobą następny i kiedy rozpoczniesz przygotowania do określonych zadań, często w naturalny sposób pociągną one za sobą kolejne kroki.

27. Zadbaj o swoje ciało

„Ciało to świątynia duszy”

„W zdrowym ciele zdrowy duch”, jak prawi przysłowie. Oprócz odpoczynku umysłowego, powinieneś również dać odpocząć ciału. Tylko wtedy może ono zadbać o prawidłowe funkcjonowanie mózgu, co znacząco wpłynie na poziom motywacji do pracy. Niezbędne są przede wszystkim:

– Sen. Dzięki niemu ciało regeneruje się i odzyskuje energię do pracy. Podczas snu wydzielane są przeciwciała odpowiedzialne za walkę z infekcjami, a także hormony regulujące działalność poszczególnych narządów. Następuje przyspieszenie procesów uzdrawiania i likwidacja nagromadzonego w dzień stresu. Umysł przyswaja i porządkuje informacje zdobyte w ciągu dnia. Regularne wysypianie się sprawia, że przez cały dzień możesz tryskać energią niezbędną do wykonywania codziennych obowiązków.

– Odpowiednie nawodnienie. Picie optymalnej ilości wody sprawi, że będziesz mieć więcej energii. Zbyt mała ilość przyjmowanych płynów powoduje senność i zmęczenie, a w takim stanie trudniej zmotywować się do działania.

– Dotlenienie organizmu. Jest niezbędne dla „jasności myślenia”. Odpowiednia dawka tlenu sprawia, że mózg i wszystkie komórki ciała funkcjonują sprawniej.

– Odpowiednia dawka słońca. Potrzebna do wytworzenia witaminy D, bez której czujemy apatię i zmęczenie. Jak tylko słońce wyłoni się zza chmur, postaraj się choć na chwilę wyjść na dwór i chłonąć promienie słoneczne. Latem wystarczy 10-15 minut, zimą potrzeba będzie więcej czasu. W przypadku regularnego braku dostępu do słońca w okresie zimowym, warto zastanowić się nad suplementacją witaminy D.

– Odpowiednie odżywianie. Zarówno w sensie jakościowym, jak i ilościowym. Przy regularnym spożywaniu „śmieciowego” jedzenia nasz cielesny „wehikuł” w końcu odmówi posłuszeństwa. Jedzenie pozbawione witamin, minerałów i enzymów nie odżywi odpowiednio ciała i nie dostarczy mu energii potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania. Również przejadanie się sprawia, że energia potrzebna do pracy zużyta zostaje na trawienie, dlatego często po zbyt obfitym posiłku czujemy się zmęczeni i ospali.

– Ćwiczenia fizyczne. Aktywność fizyczna jest jedną z najlepszych form wypoczynku. Podczas ćwiczeń poprawia się metabolizm, dotlenia cały organizm, a ciało szybciej oczyszcza się z nagromadzonych toksyn. Ponadto poprawia się sprawność fizyczna, a za sprawą wydzielanych endorfin czujemy się szczęśliwsi.

Wypoczęte ciało to więcej energii i chęci do działania, szybsze wykonywanie zadań i sprawniejsze funkcjonowanie umysłu. W takim stanie dużo łatwiej jest o motywację do podjęcia jakiejkolwiek akcji.

Ćwiczenie:

Zastanów się:

  • W jaki sposób możesz dostarczyć sobie odpowiednią dawkę snu, wody, pożywienia bogatego w niezbędne składniki odżywcze oraz świeżego powietrza i ćwiczeń fizycznych?

  • Jakie formy aktywności fizycznej najbardziej Ci odpowiadają?

  • Jaka pora dnia jest najlepsza, by wprawić ciało w ruch?

  • Co możesz zrobić, by wypijać odpowiednią ilość wody w ciągu dnia?

  • Jak możesz zaplanować codzienne posiłki?

  • W jaki sposób możesz zapewnić sobie krótki odpoczynek w trakcie dnia?

  • Kto może wspierać Cię w podejmowanych działaniach?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *