11 szkodliwych nawyków żywieniowych, których powinieneś się wystrzegać

Wiele osób zmaga się z nadwagą i słabym stanem zdrowia. W większości przypadków wina leży po stronie przyjmowanego w nadmiarze słabej jakości jedzenia oraz braku ruchu. Istnieje jednak jeszcze kilka innych jedzeniowych przyczyn sprzyjających  nadwadze i pogarszających zdrowie, których powinieneś się wystrzegać. Jakich?

1. Zbyt szybkie jedzenie – kto dziś nie je w pośpiechu? Brak czasu i nadmiar obowiązków często wymusza taką formę spożywania posiłków. Jedzenie „w biegu” jednak nie służy organizmowi. Pokarm nie jest dokładnie rozdrabniany i przez to gorzej się trawi. Żołądek musi poradzić sobie z dużymi kawałkami jedzenia, przez co zużywa na trawienie więcej energii, a Ty czujesz się zmęczony po posiłku. Niestrawiony pokarm odkłada się postaci tłuszczu, a organizm nie mogąc w pełni wykorzystać wszystkich składników zawartych w pożywieniu, wkrótce woła o więcej. Jedz więc wolno i dokładnie gryź każdy kęs (przeżuj go około 50 razy, zanim połkniesz). Im bardziej rozdrobiony pokarm dotrze do żołądka, tym lepiej zostanie wchłonięty.

2. Picie podczas posiłków – popijanie podczas jedzenia rozcieńcza soki trawienne pogarszając wchłanianie niezbędnych składników odżywczych z jedzenia. Pij minimum 20 minut przed posiłkiem lub 1-1,5 godziny po nim.



3. Jedzenie produktów mącznych i słodyczy – skrobia znajdująca się w produktach mącznych „zakleja” powierzchnię ssącą przewodu pokarmowego i zmniejsza wchłanianie substancji odżywczych. Powstała „papka” z produktów mącznych oraz cukier ze słodyczy powodują odkładanie się tkanki tłuszczowej. Ponadto zarówno biała mąka jak i słodycze zwiększają ilość śluzu w organiźmie, ułatwiając namnażanie się szkodliwych bakterii.

4. Częste jedzenie i ciągłe żucie – jeśli co chwilę „wrzucasz” coś do żołądka, to nie dajesz mu szansy na odpoczynek. Proces trawienia i wchłanianie składników odżywczych zostają upośledzone.

5. Leżenie po posiłku – pozioma pozycja ciała włącza mechanizmy funkcjonujące podczas snu i proces trawienia schodzi na drugi plan. pokarm gnije, a jego niestrawione resztki zamieniane są w tłuszcz.

6. Niewłaściwe łączenie pokarmów – do trawienia różnych grup pokarmów żołądek wydziela różne enzymy. Jeśli dostarczymy mu mieszane pokarmy to część z nich musi poczekać na swoją kolej, zanim zostanie strawiona. W tym czasie podlega procesom gnilnym i częściowo zamieniana jest w tłuszcz.

7. Siedzący tryb życia – sprzyja odkładaniu się tłuszczu w tkance tłuszczowej. Nawet drobne codzienne czynności wymagające ruchu mogą pomóc w zmniejszeniu nadwagi i poprawić fizyczne samopoczucie.

8. Jedzenie podczas oglądania telewizji – odruchowe sięganie po kolejną przekąskę pozbawione jest kontroli ze strony umysłu, który zajęty jest wpatrywaniem się w ekran i przetwarzaniem odbieranych bodźców z przekazu telewizyjnego. Niekontrolowane jedzenie prowadzi do nadwagi i otyłości.



9. Jedzenie w stanie poddenerwowania – stres wstrzymuje pracę układu pokarmowego i jedzenie nie jest dokładnie trawione. Jego nadmiar może odkładać się w postaci tłuszczu.

10. Jedzenie przed snem – na strawienie pokarmu organizm potrzebuje czasu. Jedzenie na krótko przed snem sprawia, że niestrawiony pokarm zalega w układzie pokarmowym i ulega procesom gnilnym, zatruwając ciało.

11. Jedzenie produktów rafinowanych i gotowanych – produkty te pozbawione są naturalnych witamin i minerałów, nie dostarczają więc organizmowi niezbędnych substancji odżywczych. Pomimo, że przed chwilą skończyłeś jeść, organizm wciąż jest głodny i woła o więcej, co prowadzi do nadwagi.

 

Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź:

Czy można żyć 150 lat? – Michał Tombak

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *